söndag 30 november 2008

En grå söndag

Tjugotals polisbussar, blåljus och omvinklad trafik. Poliserna rustade upp för Karl XII:s manliga luciatåg som snart skulle korsa kungsan. Jag sneddade in mot det luxulösa hotellet med välfylld matparad istället. Kanske skulle någon snart få spö medan jag sitter i dunkelt ljus och smakar croquetter, bara några husväggar bort.
Kom och ät plättar med mig istället för att skrika enstaviga dumheter. Innifrån och ut, inte tvärtom.
Några lådor har jag lyft också, in i skåpbilen som förflyttade det cementerade innerstadsparet till en ny rofylld era utanför tullarna. De ska nu skaffa en tax eller två. De har en massa träd utanför fönstret. Alla kan ändra sig, så är det bara.
Och imorse gjorde jag för första gången förlorade ägg. Jag lyckades inte riktig med virveln och det förlorade ägget blev ganska platt och inte så fluffigt. Det måste vara hårt att bli ett förlorat ägg. Existensen och äggets livsuppgift har gått förlorad, bildligt och bokstavligt.

Inga kommentarer: